woensdag 13 april 2011

...hanami...zie de bloesem.....................







foto's van de bloeiende Japanse kersenboom (Sakura) achter ons huis
en mijn eigen interpretatie met een lieve groet aan mijn (Japanse) vrienden.......

花見  HANAMI!!!!  in het Japans
en dat betekent : "kijk naar de bloesem!"

Hanami is de traditionele "Rite of Spring" die terug voert naar de Nara periode (710-794), en het menselijke bestaan symboliseert........mensen gaan picknicken met vrienden, familie
onder de bloesembomen en genieten van de natuur en het samenzijn, men eet, drinkt en danst........en men bewondert de prachtige bloesem van de Sakura boom (de boom waar wel kersen aan komen, maar die je niet kunt eten)...

(De sakura werd zelfs geadopteerd als een symbool voor  het samurai leven. En hoewel de samurai
slechts een kort leven is beschoren, moet het wel een leven vol schoonheid zijn.)
 
 
 

© foto's en illustratie jeg synes, 

12 opmerkingen:

  1. Massaal trekken de Japanners er dan/nu op uit. Mooi gezicht/gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Aad....ondanks de drama's daar, juist nu!...
    dat vind ik aantrekkelijke, dat karakteristieke van de Japaner (en de duidelijke invloed van de zen cultuur) dat men toch ondanks alles de schoonheid in het leven blijft zien...ze hebben er zo'n groot oog voor en vooral ook tijd en ze zijn werkelijk geïnteresseerd....
    wat dat betreft heb ik onnoemelijk veel van mijn japanse vrienden geleerd...

    dank en jeggroet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. (hee mijn reactie van vanochtend is kennelijk niet goed doorgekomen)

    Een mooi ritueel

    Hoe is het met je vrienden Jeg?
    Hartelijke groet
    svara

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @svara.....hej svara...nee ik zag vanochtend geen reactie :((

    sure, prachtig ritueel...ik doe er een beetje aan mee door die mooie boom in onze tuin, die je de hele dag ziet...

    Met mijn japanse vrienden is het gelukkig goed...maar ze hebben wel wat te verstouwen...
    lief dat je me er naar vraagt!

    warme jeggroet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je zou er vrolijk van worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ramirezi....hejhej Ramirezi!
    hahaha, nee niet je zou...je wórdt!! er vrolijk van...
    dit vind ik zo'n mooie tijd waarin je alles uit de grond ziet komen, knoppen gevormd worden en de eerste voorjaarsbloemen zich laten zien....
    daar word je prettig gestemd door...
    weet je wat grappig is..mijn moeder die volgende week 93 jaar wordt is sinds het mooie weer heel goed gehumeurd en zij zegt ook dat het door het voorjaar en de ontluikende natuur komt..."alles wordt weer mooi!", zei ze me gisteren...dus kennelijk verveelt dat nooit, je blijft er van genieten..
    is dat eigenlijk niet wonderlijk?

    dank en jeggroet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. met lenteplezier gelezen,

    ik mis de rituelen wel eens,

    groet,

    hippo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Hippocampi....de rituelen kun je zelf proberen in stand te houden op je eigen wijze...
    en dan blijken ze heel waardevol te zijn...

    jeggroet en dank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. niets zo mooi dan wat de lente allemaal aan kleuren te bieden heeft ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Bert.....inderdaad...een ware inspiratiebron...

    dank en jeggroet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ah die gele muur...
    wie zou daar niet achter willen verdwijnen
    voor een kopje thee of een slaapmutsje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Hartenziel....
    jaja, dat zeggen er wel meer....Het is het beroemde Skagen gul, oftewel Skagen geel, de traditionele muren kleur van oude huizen in Skagen (Jutland) en andere plaatsen in Denemarken...maar het wordt ook wel Dragør gul genoemd, naar de kleur van de huizen daar (even boven København) hoe dan ook wij vinden het prachtig staan bij ons huis uit 1820
    en als de zon er op staat is het nog vrolijker

    fijne paasdagen...
    jeggroet

    BeantwoordenVerwijderen